Maersk zamierza zmienic nazwe niemieckiego przewoznika Hamburg Sued i kilku innych znaczacych spolek zaleznych ktore dzialaja pod wlasnymi markami. Hamburg Sued straci nazwę firmy i będzie stopniowo integrowany z marką Maersk. Szereg innych spółek zależnych również czeka rebranding.
MSC Mediterranean Shipping Company i A.P. Moller – Maersk podjęły decyzję o rozwiązaniu sojuszu 2M ze skutkiem od stycznia 2025 r. Sojusz, który został utworzony w 2015 r. w celu zapewnienia konkurencyjnych i opłacalnych operacji w handlu Azja-Europa, transatlantycki i transpacyficzny, dobiegł końca.
Spedytorzy domagaja sie ochrony rynku przed kartelami armatorskimi tworzonymi za zgoda KE i wylaczonych z Consortia Block Exemption Regulation. 25 kwietnia 2024 roku wygasa rozporządzenie Komisji Europejskiej w sprawie wyłączenia armatorów spod unijnych przepisów zabraniających firmom łączyć się w konsorcja – Consortia Block Exemption Regulation. Kolejne 5 letnie przedluzenie spowoduje drastyczna monopolizacje uslug i przedluży dyktat garstki monopolistow na rynku przewozow morskich.
Skutki nieuregulowanej dominacji strony przewozowej w transporcie morskim są odczuwalne dla każdego uczestnika rynku. Za pogarszajaca sie efektywnosc przewozow morskich i nieudolnosc przewoznikow morskich placa eksporterzy i importerzy wraz ze spedytorami.
Będą nowe problemy z łańcuchami dostaw. Chiny zmagają się z największą epidemią koronawirusa od początku pandemii. W związku z tym wprowadzono blokadę miasta Shenzhen. Oprócz transportu publicznego i restauracji zostały zamknięte też fabryki. Blokada w Shenzhen ma potrwać sześć dni i może spotęgować zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw, które przyczyniły się do wzrostu inflacji w USA i w Europie.
Europejscy spedytorzy domagaja sie interwencji UE w sektorze kontenerowym gdyz uwazaja ze w chwili obecnej przewoznicy morscy korzystaja z nieuczciwej konkurencji, ktora przenosza na dzialania na ladzie oferujac transport ladowy.